2009-03-13

Risker & fördelar med religion & Att följa jediism

Religion ger samhället en del fördelar. En del av dessa är sådana som troligen utmärkt givits ändå. Det finns även en del sådana som är mer unika men tråkigt nog innebär dessa även risker. Detta fenomen är viktigt att känna till för individen liksom samhället. Låt oss därför analysera dem.

Risken och fördelen med religion i vår hjärna

Nyligen publicerades Neural Markers of Religious Conviction av Michael Inzlicht, Ian McGregor, Jacob B. Hirsh och Kyle Nash i Psychological Science om den studie de gjort vid University of Toronto Scarborough och York University. Där går man dels igenom tidigare forskning där en hel del resultat finns som pekar på att trosföreställningar minskar oro och därmed minskar risken för depression och andra psykiska problem.

Icke rationella föreställningar

Samtidigt är det välkänt att religiösa sammanslutningar ofta blir fundamentalistiska och icke-rationella. Det verkar ske ganska regelbundet på olika nivåer och kan vara allt från begränsat destruktivt till att äventyra säkerheten för hela samhällen. Ett exempel på ett begränsat problem är föreställningen många kristna har om att vaccination mot ett virus gör:

  • Att kvinnor som ej är promiskuösa blir det.
  • Att skada kan orsakas genom att promiskuösa kvinnor kan träffa kvinnor som ännu ej haft sexuellt omgänge i väntrummen.
  • Att vaccinationen kan få promiskuösa kvinnor att fortsätta vara promiskuösa.

Föreställningen är icke rationellt därför att:

  • Inga studier här eller över jämförbart pekar på en sådan effekt.
  • Folk pratar normalt inte med varandra i väntrum till läkare. Detta är studerat och vedertaget.
  • De få och begränsade problem som finns med att kvinnor har sexuellt umgänge med mer än en män minskar av vaccinationen.
  • Att en kvinna är promiskuös är i sig inte något problem och något hon bestämmer över själv så länge det inte (i Sverige) omfattas av smittskyddslagstiftningen, är ett exempel på prostitution eller är framtvingat av andra destruktiva faktorer så som fattigdom, missbruk, tvång eller är psykisk ohälsa.

Men religion kan också orsaka skada på hela samhällen. Terrorism är ett exempel på det. I båda fallen blir de troende upphetsade över något de uppfattar inte stämmer med deras trosföreställning och de vill tvinga deras föreställning på andra. Det är svårt för dem på annat sätt därför att föreställningarna är nästan alltid icke-rationella och saknar egentligt värde. En person som ej tillhör deras trosföreställning klarar att se det men den som tillhör trosföreställningen klarar ofta inte att inse detta.

Hur fungerar detta i hjärnan?

Det man visade i "Neural Markers of Religious Conviction" var att anterior cingulate cortex i hjärnan har nedsatt aktivitet hos religiösa. Det som är bra för det är att de kommer uppleva mindre oro och därmed minskar risken för även väldigt allvarliga psykiatriska problem så som depression, utbrändhet, generell ångest m.m.

Nackdelen är att den nedsatta aktiviteten gör oss mindre benägna till att ifråga sätta saker och ting. De föreställningar som lagrats in som tro och givit nedsatt aktivitet i anterior cingulate cortex orsakar inte längre ökad aktivitet och de genomgår inte den rationella kontroll som gäller för annat. Samma sak kan sannolikt också gälla politisk övertygelse (Kommunism och Nazism som likar religiös tro är bra exempel på det.

Vad kan vi lära av detta?

Vi inser att det går att få värde av en trosföreställning. Samtidigt måste man vara medveten om den här risken och undvika alla trosföreställningar som även sällan uppvisar ens något som liknar icke-rationella idéer eller fundamentalism. Detta inkluderar bl.a. alla former av kristendom men nästan allt annat också.

Här måste man också inse att om du är medlem t.ex. i Katolska kyrkan i Sverige och inte tycker att den är fundamentalistisk här är det inte en ursäkt. Ditt medlemsak stödjer samma kyrkas destruktiva verksamhet i Afrika, USA och Sydamerika. Du är ansvarig för den verksamheten och är med och gör den möjlig.

Välj att tro på en sten!

När det kommer till resultaten från studien finns en del som pekar på att egentligen vilken tro som helst fungerar. Det handlar bara om att du väljer att acceptera den. Mycket sannolikt får du den positiva effekten utmärkt på att köpa en fin sten och välja att tro på att den kommer ge dig stor tur och skydda dig om du bär den på dig, klappar den dagligen eller dyligt. Att talismaner alltid varit så vanliga genom historien, och även så idag, stödjer det konceptet. Ofta har sådant varit kopplat till en större religion men av allt att döma pekar det mesta på att denna fungerat som argument för att hjälpa ägaren av talismanen att tro på den.

Idag får du istället argumenten från studien. Du vet att du mår bättre med trosföreställningen och väljer därför att tro på stenen. Varför är detta bättre?

  • Stenen har inte ett baggage av flera tusen år gamla trosföreställningar som vi idag vet är destruktiva om de betraktas rationellt.
  • Stenen kan inte när du accepterat tron be dig göra icke-rationella saker som du accepterar som sanna utan analys.
  • Stenen är billig och kräver inte ekonomiska bidrag av dig.

Du behöver inte acceptera ett ramverk av även icke-rationella och destruktiva trosföreställningar för att tro på stenen.

Hur fungerar jediism?

Jediism saknar ännu fundamentalistiska drag men det kan man mycket väl förändras i framtiden. Särskilt gäller det naturligtvis om trosföreställningen lever kvar länge efter att Geroge Lucas dött. Idéen att han är en profet kan då tänkas dyka upp.

Idag har trosföreställningen emellertid ännu ett värde. Den saknar ännu fundamentalistiska drag och trosidéerna har inte tagit in något icke-rationellt än.

Vad gör jediism intressant?

Att religionen ännu inte haft fundamentalism och därför saknar icke-rationella föreställningar gör den mycket intressant. Man får då en kärna av trosföreställningar som är positiva. Det beskrivs bra här:

In Jediism, the most accepted explanation is that the Light and Dark "sides" of the Force are reflected by the individual's true intent and emotional state within their heart. Jedi are compassionate and care about improving the world and helping others, while "Dark Jedi" or "Sith" focus on selfish gain and personal growth only. The Shadow Jedi argue that "good" and "evil" are points of view, and that both Jedi and Sith are wrong, making "sides" of the Force out to be nothing more than superstition or metaphors.

Jediism (en.wikipedia.org)

Detta förstärks givetvis på att jediism ännu är en reaktion mot fundamentalism och icke-rationella religiösa idéer särskilt drivet i USA mot fundamentalism inom kristendom och de muslimska terrorist dåden 11 september.

Dokumentera och följa Jediism

Att här först dokumentera jediism och sedan följa dess utveckling i ett begränsat geografiskt område (Sverige) kan därför visa sig värdefullt. Värdet som jag hoppas att detta ger kan sammanfattas i tre områden:

1. Jediism går att använda för att ge hjärnan hos andra troende ett nytt perspektiv. Detta kanske kan väcka en del av dem och få att ifrågasätta icke-rationella idéer som religionen kollektivt lurar sig själv och individerna.

2. Vi kan tror jag få ut en lista på bra trosföreställningar som saknar fundamentalism att tro på hos en sten (eller annan talisman). Den stora gruppen troende inom jediism gör att sådant filtreras fram samtidigt som det ännu är lätt att identifiera negativa religiösa sjukdomar som kan påverka.

3. Ev. övergång till fundamentalism kan lära oss något om människan och användas för att motverka religiösa psykiatriska sjukdomar generellt. Här får vi ju trots allt möjlighet att följa utvecklingen från start.

Att dokumentera information om jediism som generellt icke-troende kan dessutom ge ett värde för läsaren som söker information om jediism. Kanske kan det även medverka till att bromsa en ev. framtida fundamentalistisk utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar